Vask&Vin og den forsvunnede dokost

Samtidig som jeg hater å vaske, er det er sjelden jeg lar meg friste til å kjøpe noe som er relatert til vasking. I går var jeg derimot invitert på Vask&Vin party og var i utgangspunktet mer opptatt av vinen enn av det å vaske. Fokuset endret seg etter som Gunhild Haga prenterte sine Norwex vaskegreier. I forsamling satt litt mer enn et knippe lydhøre voksne damer. Vi får høre om hvordan vi kan redusere bruken av kjemikalier på stedet vi oppholder oss store deler av livet; i hjemmet vårt og litt på huden vår.

Gunhild

Jeg, som knapt støvsuger rommet mitt, siden jeg bor i kollektiv med damer som er mer ivrig enn meg til å vaske, kommer jeg ofte for sent til Vaskekarusellen. Jeg som trodde en mopp var en mopp og mikrofiber var mikrofiber, men slik er det ikke. Moppen kan bøyes og snues og vrenges i alle kanter, slik at du kommer til både under sengen og oppå gardinbrettet. Den kan låses slik at du kan går gjennom hele huset med moppen i taket uten at den bøyer unna. Det er en villig mopp kan en vel si.

mopp med knekk

kids
Det finnes mye for barn hos Norwex. Mikrofiberkluter og håndklær. Egne barnemoppesett (for dem som vil drive barnearbeid) og badeskum

oppvaskklut

De fleste jeg kjenner heller store mengder vaskepulver i maskinen. Når du bruker Norwex vaskepulveret holder det med en skje til en maskin, forteller Gunhild. Du trenger ikke ha flere ulike typer pulver til vasket eller hvite eller ull eller hva det måtte være.

Vaskepulver kommer i pakke a 500 gram eller 1 kg
Vaskepulver kommer i pakke a 500 gram eller 1 kg

Demonstrasjonene blir nesten litt sånn «fysikk og kjemi» for meg. Det handler om magnetisme, kalk og antibakterielt sølv.

– En klut er ikke en klut, sier Gunhild. «Mikrokluter er laget forskjellig. Til tettere den er vevet, til bedre suger den. Det handler om statisk elektrisitet. Mikrofiber og støv har motsatte poler og dermed suges støvet opp i den tørre kluten».

Gunhild forteller at hun har hatt sine basiskluter siden hun startet med salg av produktetne i 1994. En annen av damene bekrefter varigheten; «Problemet er jeg blir lei de før de blir utslitt». En forteller at moren hennes kjøpte kluter for 15 år siden og nå har hun arvet dem. En annen kan fortelle at dokosten og gubben forsvant begge to. Han var tydelig mer begeistret for dokosten enn kona.

dokost

Dokosten har en despenser under kosten hvor det utløses såpe ved et trykk på kosten før den løftes opp. Såpen kan vare i ett år og kan kjøpes i refill for alle de senere årene kosten varer.

– Skål for dokosten, sier damene og tømmer glasset med vin. Etter hvert som produktene blir flere og vinen virker, blir alt så mye morsommere og kommentarene mer på kanten. Koster og kremer og middfjernere blir alle kommentert. «Ke e dette då?» spør vi alle og løfter og føler på produktene. Vi får prøve saltogoliven kremen og jeg elsker den myke overflaten den etterlater. Jeg ønsker meg denne til bursdagen, bare så det er skrevet.

salt scrub

Det finnes mange flere produkter. Deilige mikrohåndklær, fantastiske brille/PC/telefonskjerm pussefiller til å henge i en hank på vesken, votter for støv, for vask av bil og for vask av fliser og glassflater, dørmatter som suger hele naturen som du ikke ønsker inn i huset, flaskekoster med «forhud», tørkeballer, madrassrens, avkalkere, bakteriefrie tannkoster (GENIALT) med sølvioner som dreper bakteriene og så videre og videre.

Vasken og alt det andre som skal bli skinnende blank blir blank med Cleaning Paste
Vasken og alt det andre som skal bli skinnende blank blir blank med Cleaning Paste
Sugerør laget av stål kan vaskes med en kost som medfølger. Et miljøvennlig alternativ til plast
Sugerør laget av stål kan vaskes med en kost som medfølger. Et miljøvennlig alternativ til plast

Jeg er både blitt litt klokere og litt mer brisen og mer positiv til homeparty. Neste gang blir Gunhild å finne i Kvinnekollektivet. Det er bare å hive seg med om du er på disse kanter. Ha en vaskefri helg (du kan gjøre det en annen dag 🙂

Norwex er et norsk firma som startet i 1994. I dag er de spredd utover til Canada, USA, Australia, Latvia, Estland og Tyskland. Ønsker du å lese mer;

www.norwex.no 

Om vaskepulveret;

https://www.youtube.com/watch?v=pMDmoXKzWzE

Vaskeballen du ser på videoen tar vekk kalken i vannet;

magnetball

Legg igjen en kommentar